Poprzedni temat «» Następny temat
Autor Wiadomość
Barwy Działyńczyków
Amator
początkujący

Wysłany: 2008-11-30, 20:14   Barwy Działyńczyków

Szanowni Państwo. Jestem kompletnym amatorem, jeśli idzie o wojskowość, i szukam rady.

W książeczce, którą właśnie czytam, znalazłem opis znanego ataku na bagnety Działyńczyków na oddział księcia Gagarina podczas Insurekcji. Autor pisze o ówczesnym wyglądzie Działyńczyków tak:

"Ich granatowe mundury, ich żółte naramienniki i kołnierze, ich różowe rabaty"

Te "różowe rabaty" wydały mi się jakieś dziwne (nb. dla mnie rabaty a wyłogi to to samo, nie wiem, czy słusznie).

Zajrzałem tu:

http://pl.wikipedia.org/w...cji_Rydzyńskiej

i tu z kolei widzę na współczesnym zdjęciu zrekonstruowanych Działyńczyków granatowo-żółtych i żadnych innych kolorów tam nie dostrzegam, natomiast wyżej, na ilustracji (ale też nie z epoki, czyli też rekonstrukcji) Działyńczyka granatowo-czerwonego.

Pytanie pierwsze brzmi zatem: jak naprawdę wyglądali Działyńczycy idąc do ataku na oddział Gagarina? Skąd autorowi cytowanej książeczki mogły przyjść do głowy (lub gdzie mógł je zobaczyć) różowe rabaty połączone z żółtymi kołnierzami i naramiennikami?

Beę bardzo wdzięczny za jasną (uwzględniającą moją igmorancję) odpowiedź. Oczywiście wszystkie źrodła mile widziane.

Darek 
bywalec

Wysłany: 2008-12-01, 07:57   

Czołem!
Rysunkiem się nie przejmuj. Zrobiony jest 'ku pokrzepieniu serc'. oporządzenie jest miksem z różnych czasów. Działyńczyk z kolei ma czapę grenadiera z przed reformy 1789 roku, barwy kosmiczne. A różowy kolor był przypisany dla tego regimentu przez KWON, ale nigdy nie został zaprowadzony. Jednostka pozostała przy swej starej barwie - żółtej.
Zdjęcie przedstawia kolegów z 4 Pułku (CZWARTACY) z Królestwa. To tak na szybkiego.
A kolega jaką książkę czyta, jeżeli wolno zapytać?
Pozdrawiam - Darek "DZIAŁYŃCZYK".

Amator
początkujący

Wysłany: 2008-12-01, 11:51   

Dziękuję za odpowiedź [ wstęp do odpowiedzi :-) ]