Poprzedni temat «» Następny temat
Autor Wiadomość
Weterynaria wojskowa
slaw
początkujący

Wysłany: 2010-05-10, 20:13   Weterynaria wojskowa

Witam, przeglądałem forum i doszedłem do wniosku, że obok wątku poświęconego medycynie przydałoby się też kilka słów o weterynarii, a jako, że z zawodu jestem lekarzem weterynarii i jednocześnie interesuję się historią to zakładam niniejszy wątek.
Ale zacznijmy od początku. Początek weterynarii wojskowej w Polsce przypada na rok 1717. Wtedy to za zgodą hetmana Sieniawskiego wprowadzono do pułków autoramentu cudzoziemskiego etat konowała, który nie tylko podkuwał, ale i leczył konie. w całej ówczesnej armii było 7 konowałów (tylko w pułkach dragońskich).
Nieco lepiej było pod koniec XVIII wieku, kiedy to w armii służyło 47 konowałów, a ich obowiązki były dokładnie określone w regulaminie exercerunku dla brygad kawalerii narodowej z 1786: "Konował sztabowy, który ma razem i kowalstwo umieć, powinien w profesji swojej być najbieglejszym, znać najdokładniej lekarstwa, wszystkie defekty końskie, tak z nauki hippiki, jako i z praktyki".
Mam nadzieję, że niniejszy wątek będzie się rozwijał.

senator
bywalec

Wysłany: 2010-05-10, 21:16   

Ciekawy temat lecz mimo że jestem koniarzem to niewiele wiem o historii weterynarii.

Koroniarz 
bywalec
I Régiment de chevau-légers (Polonais)

Wysłany: 2010-05-12, 08:13   

De Brack poświęca opiece weterynaryjnej i zdrowiu koni osobny rozdział "DES MALADIES DES CHEVAUX EN CAMPAGNE ; DE LEUR TRAITEMENT, EN L'ABSENCE D'UN VÉTÉRINAIRE." Uzupełnia go przy tym o potrzebne medykamenta. Odnośnik podaję w bibliotece szwoleżera.

Pozdrawiam!

Darek 
bywalec

Wysłany: 2010-05-12, 18:05   

Cytat:
"Konował sztabowy, który ma razem i kowalstwo umieć, powinien w profesji swojej być najbieglejszym, znać najdokładniej lekarstwa, wszystkie defekty końskie, tak z nauki hippiki, jako i z praktyki".

Zatem wychodzi mi z tego iż kowal był również konowałem.